Dag 1 tot en met vandaag - Reisverslag uit Hogsback, Zuid-Afrika van Astrid Nieland - WaarBenJij.nu Dag 1 tot en met vandaag - Reisverslag uit Hogsback, Zuid-Afrika van Astrid Nieland - WaarBenJij.nu

Dag 1 tot en met vandaag

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

15 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Hogsback

Zo eindelijk na een hele tijd niet op internet te hebben gekunt! Eindelijk een mogelijkheid!! Dit is wel gelijk een heel lang verhaal!!

Zondag 8 augustus en Maandag 9 augustus,
Vandaag was het de dag dat ik mijn laatste dingetjes ging regelen. Laatste dingetjes inpakken en de laatste mensen gedag zeggen. ’s Middags en ’s avonds waren er een aantal vrienden geweest. Tegen de avond begonnen de eerste avonturen! Geen idee wat er exact aan de hand was, maar er stonden wel een stuk of 7 politiebusjes voor onze deur, politie auto’s en politie motoren. Heel de straat stroomde vanzelfsprekend vol met nieuwsgierige buurtbewoners, maar iedereen werd naar binnen gestuurd. Niemand mocht meer op straat komen. Wat achter af blijkt is dat het ging om een huis waar wiet werd verbouwd, wat wel grappig is, want dat groeit hier gewoon langs de weg! Maar daarover later meer!! We zijn rond half 3 in de auto gestapt, op weg naar het vliegveld in Düsseldorf, hier heb ik afscheid genomen van een aantal mensen die mee waren gegaan, zoals natuurlijk mijn moeder en broer, Babette, Jordy en mijn lieve kleine schat Demy. Ik kan jullie vertellen, als een kind van 5 jaar gaat huilen omdat hij beseft dat hij je een tijdje niet meer gaat zien, dan houd je het zelf ook niet meer droog!! Na heel veel genuffeld en gekust te hebben, zijn we snel naar het vliegtuig gegaan, waar we bijna te laat aankwamen!!
Over de vlucht valt weinig te vertellen, behalve dat één van de stewardessen helemaal enthousiast was omdat we naar ZA gingen, want haar man kwam uit ZA. Ze heeft direct een lijstje met must see’s gemaakt. In Amsterdam liep alles goed om 10.25 uur vertrokken we uit Amsterdam en om 21.45 uur kwamen we aan in Kaapstad international airport. Een goede vlucht gehad, alleen wat lamme beentjes! Maar dat kwam al snel goed! Want we moesten met onze koffers de hele parkeerplaats oversteken naar het hotel tegenover het vliegveld. Dat bleek verder dan verwacht, maar daar hebben we onze eerste nachtrust in Zuid-Afrika gehad!

Dinsdag 10 augustus,
Een goedkoop hotel, maar een absoluut goed ontbijt gehad! Heerlijk geslapen, kortom TOP. Koffers konden we helaas niet gedurende 3 weken achter laten bij Khaya, maar we hebben bij het hotel de mogelijkheid gekregen om onze koffers te stallen. Dus daar gaan we ze over 3 weken weer oppikken. Nu eerst dus 3 weken met wat minder bagage rondreizen! We hebben een prachtige ruime auto gehuurd. En daar gingen we dan! De auto in en de eerste ritten gemaakt! Eerst even Kaapstad in, waar het WK zijn sporen heeft achtergelaten! Op één van de wegen die nog in aanbouw was lag een mega fuvuzela! Zie foto’s! Langs het WK stadion naar Waterfront gereden, waar het water woest tegen de rotsen aan kletterde. We hebben verder Kaapstad een beetje links laten liggen, want per slot van rekening komen we daar nog een half jaar!! We zijn doorgereden naar Stellenbosch, hier hebben we een lunch genuttigd en daarna een wandeling gemaakt door de stad, waar huizen staan waarvan het lijkt alsof we weer in Nederland zitten, maar dan heb ik het wel over de wat ouderwetsere panden! Prachtige stad om door heen te lopen! Maar ook hier komen we nog wel een keer. ’s Avonds hebben we heerlijk Zuid-Afrikaans gegeten bij restaurant “Volkskombuis” en daar kon een heerlijk Zuid-Afrikaans wijntje niet bij ontbreken! Na het diner maar lekker gaan ontspannen en slapen.

woensdag 11 augustus,
Vanmorgen redelijk vroeg opgestaan en om 8 uur ontbeten. Waarna we nog even het centrum in zijn gelopen om verloopstukken te kopen voor alle stekkers en om wat postzegels te kopen (die overigens ERG leuk zijn!! Dus als je een postzegel ontvangt.. graag even bewaren!!) Daarna naar “Sammie se winkel” geweest, waar ze allerlei antiek hebben en rommeltjes, maar erg leuk om te zien allemaal! Toen Stellenbosch nog niet op de kaart stond, stond er al wel op de kaart “Sammie se winkel”!
Als je in Stellenbosch bent, dan moet je gaan wijnproeven! Dus na dat we de laatste dingen in het centrum hebben gezien zijn we naar Blaauwklippen gereden voor een wijnproeverij! Heerlijk allemaal, maar ik moest het traditioneel uitspugen! Want ik zou vandaag voor het eerst gaan rijden! Op weg naar Swellendam, spannend!! Voor het eerst aan de linkerkant van de weg gereden en aan de rechterkant van de auto achter het stuur gezeten. En ja hoor ook ik heb een keer de ruitenwissers aangedaan in plaats van de knipperlichten!! En ik heb 1 keer de bocht verkeerd genomen! Maar verder ging het heel goed, na 4 uur achter het stuur zitten, gaat het zelfs een beetje wennen! Na die 4 uur heeft de vader van Janneke het weer overgenomen! Het is toch echt wel een stuk vermoeiender. Onderweg hebben we onze eerste dieren gezien, in de eerste haarspeldbocht, zaten de eerste aapjes lekker op een tak te relaxen. Dit waren de enige dieren, naast vogels, die we in het wild hebben gezien. Wel hebben we in de weide een aantal struisvogels zien grazen. Onderweg kwamen we een heleboel ghetto’s tegen, dat is zo’n contrast met de andere huizen die een paar meter verderop staan. Als ik dat alles zie, dan denk ik weer aan mijn schoolmusical die ook over het leven op straat ging, alleen is het echt ingrijpend. Hier en daar zie je dan een vrachtwagen vol geladen met mensen rijden, die de mensen na hun werk weer thuis brengen. De verdere weg naar Swellendam hebben we voor een klein stuk door de kleine Karoo gereden, waar je echt schitterende bergen en kloven hebt. Helaas is het gewoon onbeschrijfelijk en is het moeilijk ze zo mooi op de foto te zetten als ze zijn.
Na 5,5 uur in de auto te hebben gezeten, kwamen we aan in Swellendam, waar we warm werden ontvangen in The old Thach, door Karen. Ze liet ons onderkomen zien en we waren er alle 4 gelijk helemaal weg van! Ik heb er een heel leuk filmpje van gemaakt. Het was een huisje met, dat rook je helaas ook, een rieten dak. Een heel klein zoldertje waar janneke en ik sliepen. En beneden een woonkamertje met een hoekje waar het bed van de ouders van Janneke stond. En ook dat is eigenlijk niet uit te leggen! ’S Avonds hebben we in een restaurant er tegen over gezeten, heerlijk Italiaans gegeten in een soort van villa. Een prachtig gebouw, maar als je dan naar het toilet gaat, moet je eerst naar buiten, dat heeft natuurlijk ook wel iets.
Ten slotte zijn we weer lekker ons bedje gaan opzoeken, om er de volgende morgen weer vroeg uit te gaan.

Donderdag 12 augustus,
Vanmorgen zijn we er vroeg uit gegaan, om op tijd te vertrekken. Eerst even snel ontbijten, tenminste.. Dat dachten we! We kregen een champagne ontbijt, heel veel fruit, lekker brood, scrambled eggs en bacon. Daarnaast was Karen hele verhalen aan het vertellen over het land en over haar levensloop, dus dat werd niet helemaal op tijd vertrekken! Het was een hele koude ochtend, maar tijdens het in laden van de auto kwam er ineens een enorme windvlaag, het gekke was dat dit geen koude windvlaag was, maar een hele warme windvlaag en na die windvlaag was het direct helemaal warm! Deze wind komt uit de bergen en wordt het ook wel de fhönwind genoemd.
Hoe dan ook, nadat Janneke ook de eerste keer links heeft gereden, heb ik het stuur nog even overgenomen, omdat ze een beetje moe werd. 2,5uur later kwamen we aan in Mosselbaai, waar we een korte wandeling hebben gemaakt langs het strand, het was de eerste keer dat we echt strand hadden en dat bij de oceaan! Daarna zijn we bij een “heel er interessant” maritiem museum gelopen. (niet echt mijn ding dus!) Over een heel oud schip gelopen van Barthelomeus Diaz, dat was het hoogtepunt van het museum. Omdat we hadden gelezen dat je een lunch moest hebben genuttigd in Mosselbaai, dus ook dat hebben we uitgeprobeerd, maar ik denk dat we het verkeerde restaurantje hebben getroffen! Ik vond het eten niet echt bijzonder, een visje (volgens mij kabejouw) met alleen maar graat. Ach, daar moet je ook allemaal zelf ervaren om er achter te komen. Na de lunch was het al te laat om nog naar de blaize light house te gaan, dus zijn we doorgereden naar het Tsitsikamma national park op zoek naar Storm River mouth rest camp, dat wel degelijk in Storm River mouth national park ligt! (Klein binnen pretje, er zijn mensen die precies weten wat ik bedoel!) Onderweg hebben we onze eerste walvis plons gezien! Helaas zag je bij die plons nog geen walvis. Eenmaal op de beroemde brug waarvan de hoogste bungee ter wereld gesprongen word, stonden de volgende dieren in het wild ons op te wachten, echte grote bavianen! Na een lange reis en nadat het al weer donker was geworden kwamen we aan op het rest camp. Een heel erg lief huisje / cottage. Helemaal van hout en een bed dat iets minder is dan een twijfelaar, voor mij en Janneke! Dat zou wel erg knus worden! Eerst maar even heerlijk gaan eten en dan zien we wel verder. Het was te laat om, zoals gepland, zelf eten te gaan maken, want het winkeltje was al dicht. Dus werd het jammer (of toch niet) weer uit eten! Helaas vond ik het weer niet zo lekker, maar gelukkig was mijn buikje gevuld van de frietjes die erbij geserveerd werden. In de cottage aangekomen, hebben we een bed gecreëerd van alle stoel kussens die er in het huisje te vinden waren! En daar slaap ik dan, heerlijk in een hoekje! Eerst maar eens tijdens een spelletje genieten van een flesje wit/roze (geen rosé) wijn (voor de kenner een white zinfandel) die we hebben mee genomen van het wijnhuis de Blaauwklippen en die door mij als beste getest uit de test kwam. Gelukkig was mijn overtuigingskracht zo sterk, dat ik mijn mede reisgenoten ook heb kunnen overhalen! In ieder geval, de tweede keer smaakte hij nog net zo lekker!

vrijdag 13 augustus,
Na een heerlijk, maar hele koude nacht wakker te worden in mijn primitieve bedje, bleek dat ik waarschijnlijk toch nog beter heb geslapen dan onze lieve Janneke! Janneke en ik zouden het ontbijt gaan verzorgen, dus zijn we samen met Wiel naar de winkel gegaan voor de boodschappen, onderweg kwamen we de eerste dieren tegen. Deze dieren gaven wij zelf direct de naam Otter, maar het waren eigenlijk klipdassies (daar kwamen we ’s avonds pas achter). Na het ontbijt dat we lekker op ons gazonnetje hebben genuttigd, met het prachtige uitzicht op de zee, hebben we onze eerste hike gemaakt! Op naar suspension bridge! Die 77meter lang is en 7 meter hoog, het viel uiteindelijk reuze mee!! Maar was wel leuk!! Daarna hebben we de berg die achter deze brug ligt beklommen, een beetje buiten adem hebben we heerlijk van onze water kunnen genieten op een bankje met prachtig uitzicht! Helaas was Janneke ivm de enge en redelijk gevaarlijke klim al wat eerder afgehaakt en wilde we haar niet te lang laten wachten en zijn we weer terug geklommen. Het was in ieder geval erg leuk! We hebben daarna nog een korte hike gedaan, maar het was te laat om deze af te maken, maar wat wel heel leuk was, was dat we onderweg herten (of wat voor beesten dan ook) tegen kwamen van heel dichtbij. Bij avondschemering hebben we nog wat walvissen gezien, onderdeel van the big 7! De rest van de big 7 hopen we morgen en overmorgen te zien in Addo!
In de avond werden we geroepen door de ouders van janneke, want buiten waren bij de oceaan het huilen of zingen (hoe je het maar noemt) van walvissen te horen. Dat was toch wel indrukwekkend! Verder hebben we nog even onder het genot van nog een heerlijk wijntje weer een spelletje gedaan (voel mij onderhand wel een alcoholist!!!!!!!) En vroeg naar bed! Want om 6uur gaat de wekker af!

Zaterdag 14 augustus,
Mijn laatste nacht in het primitieve bedje! Om 6 uur liep de wekker af, alle spullen de auto in, ontbijten en nog even een kijkje genomen bij de oceaan! Want die was heel woest die nacht en ook de ochtend, het waren werkelijk meters hoge golven! Het was dan ook echt heel koud! Snel de auto in en de verwarming hoog, op weg naar Addo!
In Addo aangekomen hebben we een wandeling gemaakt, waarna we direct 1 van de Big 5 (of 7) hebben gezien! De buffel! Dat was nog niet alles, want in de middag zijn we direct een sundowner game drive gaan maken. Hier hebben we helaas niet veel gezien, maar we hebben gezien: Kudu’s een soort antilope, Jakhalzen, Olifanten (2e van de Big 5 of 7), Mest kever (heel belangrijk voor het park!, 2 Leeuwen en 1 leeuwin (dit laatste is ook heel bijzonder! Want op een oppervlakte van 70km2 zijn er maar 11 te vinden! Maar dat was het helaas voor die dag! De dieren waren goed verstopt vandaag! Dat was wel balen! Maar dan te bedenken dat er mensen waren die al 5 jaar in het park kwamen en nog nooit een leeuw hebben gezien en wij nu de eerste keer in het park komen en ook gelijk een leeuw zien! Wel heel gaaf dus! In de avond onze eerste braai gehad, heerlijke stukken vlees gegeten. Na het eten was ik even op bed gaan lezen, maar van al die indrukken was ik zo in slaap gevallen, niet dat het veel uit maakt! Want om 07.00 moeten we een sunrise game drive doen!

Zondag 15 augustus,
Vandaag weer een gamedrive! Dit keer nog meer geluk! Er zijn maar een paar Black rhino’s in het park, ik durf even niet te zeggen hoeveel, maar het zijn er nog minder dan de leeuwen, maar wij hebben er 1 gezien!! Ook die hebben nog maar weinig mensen gezien!! Dus dat zegt genoeg, kortom we hoeven hier niet meer terug te komen :P Alleen de luipaard nog en dan is de big 5 compleet, maar helaas daar loopt er maar 1 van rond in het hele park, dus daar moet je echt heel veel geluk voor hebben! Verder hebben we nog gezien, naast alles dat we vandaag dubbel gezien hebben; Zebra’s, comman deken (ofzo, in ieder geval is het een soort antilope), wrattenzwijnen (pumba’s) en in het engels mijn naamgenoten de struisvogel (Ostridge). Na de drive zijn we weer vertrokken, op naar onze volgende locatie, Hogsback. Onderweg hebben we in het wild nog meer zebra’s gezien en zelfs leeuwen! Onze dag kon niet meer stuk! In Hogsback aangekomen hebben we nog een korte wandeling gemaakt, want het was al erg laat. En dat brengt mij uiteindelijk op het punt dat ik in de hostel op internet zit en deze verhalen post!

Nou lieve mensen,
Dan zijn jullie weer op de hoogte!!

Heel veel liefs vanuit het lage zuiden!!

Knuffels!! XXXX

Asje

  • 18 Augustus 2010 - 09:10

    Marielle:

    Hey, ik vond er vandaag even de tijd voor om je reisverslag te lezen. Het is nogal een lap tekst ;)
    Ik ben blij dat je het daar naar je zin hebt en dat je nu al zo veel geluk hebt gehad met alle bezienswaardigheden (dieren enzo). Ik zat me net voor te stellen dat jij en Janneke straks als jullie terug komen zuid afrikaans praten. Zonder dat jullie het zelf door hebben. Van die typische uitdrukkingen en woorden enzo. Dat zal wel grappige situaties opleveren. Zeker als je dat ook tijdens je werk niet kan laten.
    "Goede middag, klantenservice T-mobile... ik sal jou terugbel."
    Nou goed, ik wens je heel veel plezier bij de verdere reis en ik denk dat we elkaar tussendoor echt nog wel vaak spreken. Het is in ieder geval een hele gave ervaring...

    Liefs Je zus

  • 18 Augustus 2010 - 17:58

    Astrid:

    Dag lief zusje!

    Natuurlijk is dat niet zomaar! Toen ik terug kwam uit Cyprus sprak ik ook niet ineens grieks:P Hoewel het ZA natuurlijk meer op het NL lijkt natuurlijk! Dus wie weet! Maar dan hebben we altijd onze lieve Elmar nog! Die er dan vast wel voor zal zorgen dat ik dat snel genoeg afleer! :P
    Natuurlijk spreken we elkaar snel weer! Nu kan ik even niet op msn, omdat we hier geen wifi hebben en het de computer is van de eigenaar van deze GEWELDIGE!! accomodatie. Maar binnenkort komen de nieuwe verhalen weer!! :D

    XXX

    As

  • 23 Augustus 2010 - 10:01

    Marleen:

    Hoi lieve Astrid,

    Omdat ik al een tijdje geen smsjes van je heb gekregen, laat ik maar hier een berichtje achter. Je ziet het dan wel een keertje.
    Volgens mijn telefoon heb je mijn smsjes wel gekregen. Maar misschien heb je geen bel tegoed op het Z.A. telefoonnummer.
    Hier is alles in ieder geval goed. En we spreken nog steeds gewoon nederlands. ;)

    Veel liefs,
    mama

  • 25 Augustus 2010 - 08:44

    Incrit:

    leuk om je verslag te lezen kijk al uit naar de volgende verhalen en wat een mooie foto s erbij echt gaaf grz van ons en tot lezens.
    corne en inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Ik ben Astrid, Ik zit in het 3e leerjaar van de opleiding commerciele economie aan Avans Hogeschool. Omdat ik in het 3e jaar 5 maanden moet stage lopen ga ik naar Zuid-Afrika en dan Kaapstad. Hier loop ik straks stage bij The Big Green Directory. Mijn reis zal beginnen in augustus en in januari ben ik weer terug! Dus tot snel weer! Groetjes, Astrid

Actief sinds 14 Aug. 2006
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 39771

Voorgaande reizen:

10 Februari 2015 - 04 Maart 2015

Brazilië

09 Augustus 2010 - 28 Januari 2011

Stage in Zuid-Afrika Kaapstad

21 Augustus 2006 - 21 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: